Pojk- och flickfavorit vidare

I går hade schlagerspektaklet kommit till Leksand. Och det illustrerades med ett märkligt intro som innehöll samer, igloos, hockeyspelare och knäckebröd. Mig veterligen finns det inga samer i Leksand, det greppet hade väl SVT kunnat ta förra veckan när deltävlingen avgjordes i Skellefteå, sisådär 70 mil norrut från Leksand, men icke.

Bidragen då? Jag fortsätter att konstatera att låtarna är förvånansvärt svaga i år. På förhand sades det att Molly Sandén och BWO hade de bästa låtarna och jag är beredd att hålla med. Att just Molly gick vidare var ingen större överraskning. Denna 16-åriga snärta är lika talangfull som snygg och det hettade nog till i de flesta ungkarlars hem när hon tog ton.
EMD gick också vidare, trots en märklig låt om att göra slut. Showandet med hattar och käppar flyttade fokuset från själva låtet, som kändes väldigt intetsägande. Men att de skulle gå vidare kändes självklart, trion hade kunnat ställa sig på scenen och pratat med varandra i tre minuter och ännu vunnit småtjejernas hjärtan.

Däremot blev jag väldigt positivt överraskad av Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox. Deras reaggedoftande bidrag, framfört med gammeldags stil, är en av få låtar som har satt sig. I gat jo. Jo jo, jo, jo, jo, jo, I gat jo kommer jag på mig själv att nynna stup i kvarten. En friskfläkt i en annars rätt tråkig deltävling. Kul att de gick till Andra Chansen!
BWO:s bidrag var också bra, även om jag har varit ett större fan av deras tidigare bidrag som det var lite mer fart i.

Jag har ännu inte sett några tittarsiffror för gårdagens deltävling, men det blev väl som vanligt omkring en tredjedel av landets befolkning som satt bänkade. Fast i går kändes det som att bidragen inte riktigt gjorde sig förtjänta av de siffrorna. och det verkar nästan som att svenska folket tycker detsamma. Det invecklade röstningsssytemet får också fortsatt kritik. Vi får hoppas på bättring nästa vecka.

Bröööl out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0