The great blog award

Läser att Aftonbladet och Bloggportalen instiftar Stora Bloggpriset. Fem bloggar ska nomineras i sju olika klasser och sedan får svenska folket rösta fram sin favorit på www.storabloggpriset.se. Kategorierna är: Mode, Sport & Fritid, Livsstil, Politik & Samhälle, Vardag, Nöje & Kultur och Prylar & Teknik. Det finns även ett åttonde, fristående pris, i form av Aftonbladets Hederspris.

Jag måste säga att jag gillar idén. Det här kanske gör att fler bloggar får den uppmärksamhet som de förtjänar. I dagens bloggosfär drunknar läsarna i alla dessa modebloggar. När det ska delas ut priser i andra kategorier än bara mode så kanske folk får upp ögonen för alla tänk- och läsvärda bloggar som finns där ute i cyberspace. Och nu är det lite upp till bevis för modebloggarna, vem är egentligen bäst? Vinner den som har flest läsare helt överlägset?

Visserligen får modebloggarna skriva om vad de vill, jag läser det ändå inte. Men jag tycker att det är lite irriterande att de får sån enorm uppmärksamhet. Finns det verkligen en så stor målgrupp som enbart är intresserade av kläder och accessoarer? Tänk om alla dessa hundratusentals bloggläsare lade hälften av den tid som de lägger på att läsa modebloggar på att  skriva om något mer viktigt, eller engagera sig inom välgörenhet.

Men vad vet väl en gammal malsliten älg som jag? Kanske är det så enkelt som att modebloggarna är här för att stanna. Och dagens tonåringar kanske helt enkelt är mer intresserade av vilka solglasögon som är inne för tillfället i stället för att skapa ett intresse för politik, historia, musik, film eller litteratur. I så fall säger jag som den gode Strindberg: "Det är synd om människorna". I alla fall om den här utvecklingen fortsätter och ungdomar bara är intresserade av mode, kläder och andra materiella ting.

Bröööl out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0