Soppan kostar inte skjortan, men inte om mp får bestämma
Miljöpartiet vill höja bensinpriset just när det börjar nå en anständig nivå igen. Visserligen är det bra tänkt, avgaserna är inte bra för miljön, men jag säger som den där kampanjen: "Utan bilen stannar Sverige!". I stället borde mp slåss hårdare för att motorbranschen lägger ner mer krut på att hitta andra drivmedel, som både är billiga och förhållandevis miljövänliga. Och att höja bensinpriset i dessa dagar, med finanskrisen hängandes över oss och nya varsel mer eller mindre varje dag, vore inte det att slå undan benen ytterligare på gemene man? Man borde väl åtminstone få glädja sig åt att soppan inte kostar skjortan.
Mp vill även utöka trängselskatterna till fler städer än bara Stockholm. Det här kan jag hålla med om. I de större städerna är kollektivtrafiken, i de allra flesta fall, ordentligt utbyggd och innebär att invånarna kan ta sig dit de vill lika smidigt som med bil. Men ute på landsbygden fungerar det inte riktigt så.
Dagens funderingar fick handla om bensinpriset. Vi får se vad jag får för mig att blogga om framöver.
Bröööl out!
Mp vill även utöka trängselskatterna till fler städer än bara Stockholm. Det här kan jag hålla med om. I de större städerna är kollektivtrafiken, i de allra flesta fall, ordentligt utbyggd och innebär att invånarna kan ta sig dit de vill lika smidigt som med bil. Men ute på landsbygden fungerar det inte riktigt så.
Dagens funderingar fick handla om bensinpriset. Vi får se vad jag får för mig att blogga om framöver.
Bröööl out!
Kommentarer
Postat av: skogstrollet
Det verkar vettigare att införa mer trängelskatter i städerna än att göra bensin och diesel ännu dyrare för alla.
Ut i landsbygden då, där finns inga alterantiv. Vi är tvungna att ha bilen för att överleva!
Det borde finnas någon sorts lättnad för de som bor i den yttersta glesbygden. Ingen tror jag är betjänt av att glesbygden blir ännu glesare, vilket blir en följd till slut om det inte blir någon kompensation.
Postat av: Helgot
Precis. Ute på landsbygden är människorna i mycket större behov av bilen än vad fallet är i städerna.
Annars är risken, som du säger, att ännu mer folk flyttar från glesbygden.
Trackback